torsdag 15 juni 2023

San Zeno, Giro Lago

Nu är det bakdatering igen, det här var gårdagens tur, nu står jag redan på flygplatsen på väg hem. 

Men en liten sammanfattning av dagen var att morgontimmarna fick åt till lite förberedelser inför avresa, det är alltid några att tacka lite extra och annat att tänka på.

I fullt solsken bar det av mot San Zeno igen, tänkte komma lite högre än sist. Fortfarande ”fel” väg upp då, inte mot Fraine som är rakast. 

Det var igen en otroligt fin väg som bara blev bättre ju högre man kom, men till slut kom vägen till en skog, vägen fortsatte förvisso men jag kände att de sista kilometrarna kunde jag vara utan, jag ville hinna ett varv runt sjön också. Sagt och gjort vändes skutan och det bar av utför. 

Först då kändes det att det faktiskt är en rejält lång och relativt brant backe ändå, så fingrarna och händerna var helt slut väl nere i Pisogne. Trots Alfios betydligt mer situationsanpassade cykel, med 25 eller kanske tom 28 mm däck och lägre lufttryck. Jag undrar om det inte var gravelhjul tom.

Nåja, det var således skönt att ha ”sjön runt” att se fram emot som avslut. 6-7 mil med kullar som mest. Riktigt fin final på två fullspäckade veckor med allt möjligt i.

Efter sjörundan var det in i duschen med lånecykeln och rengöring med största finess. Allt annat vore ovärdigt. Nypolerad in i minsta detalj returnerades hojen och det var inte utan en lättnadens suck. Det här med att låna andras fina och kära grejer känns lite stressande ändå, särskilt med egna cykeln nysnodd. 

Istället fick jag med mig MIN nya reskompis, som inte fått nåt namn ännu men det kommer. Det står Giant på ramen men hur kul är det liksom. Ett riktigt namn. En begagnad liten sak, så jag skulle slippa få åka med tom cykelväska hem. Usch så sorgligt. Men innan avfärd skulle det drickas drink - jag hamnade visst lagom till afterwork i butiken, svårt att inte gilla det här stället. 

Efter lite packproblem - alla cyklar har sina egenskaper, gick ändå väskan ihop och efter ytterligare ett par Spritz i hemmabaren var det tack och godnatt. Tror faktiskt jag däckade innan jag var riktigt klar. Låter som jag. 

Fin väg mot San Zeno igen!

Hmm.. man kan ju drömma.

Så fina damer! Var tvungen att stanna.

Ståtlig utsikt över sjön härifrån

Fantastiskt! Och så nära hemifrån,
nån timme bort bara. 

Här kände jag att det räckte, 3-4 km kvar om
man vill åka med över Fraine. 

Nere igen! Fint i Pisogne!

Lite Lago-bilder var väl dags.
Nån fisketävling pågick, en fiskare fastnade.

Riva di Solto närmar sig

Mäktiga berg även runt sjön

Nä, man tröttnar faktiskt aldrig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar