tisdag 13 juni 2023

Presolana, Grignaghe

Igår hängde jag mest läpp på rummet, eller jag var först på polisstationen, ledsagad av en av hotellägarna som vänligt översatte min historia. Man kommer inte långt utan italienska i de här delarna. Men därefter läste jag bok, småsov och surade tills jag fick huvudvärk, kanske av kaffebrist eller av alltihop. 

När det var dags att besluta om jag skulle åka hem eller inte kände jag ändå för att göra ett försök att få tag på en annan cykel, och lång historia kort så hade jag snart piffat upp en av Mats gamla kvarlämnade ”lånecyklar” som stått och dammat i ett garage på andra sidan stan i åratal. 

Bättre än inget tyckte jag och åkte för att köpa pedaler och ny sadel. Men i cykelaffären blev det ändrade planer, cykelhandlaren sa nåt nedlåtande om min stackars reservkrake och befallde fram sin egen rejsmaskin, som snabbt justerades till mina skor, mått etc. Så plötsligt hade jag TVÅ cyklar på rummet.
Och planerna på att åka hem i förtid som bortblåsta.

Med respekt för att ha bytt cykel (som all exklusivitet till trots faktiskt inte passar mig så bra) delade jag upp cykeldagen i två, då kunde jag luncha hemma och slapp släppa dyrgripen ur händerna ens en sekund. Så första vändan blev till Presolana igen, men hem därifrån istället för vidare till Vivione. Andra halvan körde jag mot San Zeno, alternativ väg upp, men fick vända när regnmolnen blev på allvar. 
Alternativa vägen var kanonfin, så den vill jag se mer av, kan bli snart!

Måndag em: Skulle detta bli
min nya kompis?

Måndag kväll. Tung dag
trots cykelfritt.

Tisdag fm: Mot Presolana!
Molnigt, men siktar på det blå.

Presolana avverkad, utan regn men 
jag frös av blötan. Hemåt fina vägen!

Som är så HIMLA fin!

Fantastiskt. Synd att det även ingår 
fyra jobbiga tunnlar ner till Darfo B. T.

Em-passet: Uppåt igen! Nya vägen
mot San Zeno. Otroligt varmt! Kvavt.

Men så fint!

Och vilken utsikt! Iseosjön i nytt perspektiv. 

Trist balkong.. inte

Hm.. dags att SKYNDA hem

Hem till ”nespole”, japansk mispel?
Ny trevlig bekantskap. 

Hojen fick följa med in och göra
sällskap, restaurangen var ändå stängd. 

 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar