torsdag 8 juni 2023

Mortirolo - Lovere

Det här blir ett kort inlägg för dagen gick så fort.. Men för att börja från början.. I vanlig ordning fifflar jag runt på rummet nån timme på morgonen - det ska rullas foamroll och tänkas igenom klädval, så när jag kom ner till frukost på utsatt tid var de flesta redan färdigätna. Jaja. Lite cykelpiff och -pump senare var det dags att pröjsa och vinka adjö. 

Igår skrev jag att det fanns alternativ för att ta sig hem, men eftersom Mats rådfrågat sin schaman (eg nån ”såhär kommer det att regna/åska”-app) så var det endast ett alternativ kvar, och det var Mortirolo. Nåja, då slapp jag upptäcka hur usel asfalten egentligen var nedför Gavia. Enligt uppgift skulle den nämligen vara det. 

Så full rulle från Bormio fram till avfarten från Grosio (den påläste vet att det finns fler, och värre uppfarter) och därifrån fick alla gneta upp i egen fart till passet (Passo della Foppa/del Mortirolo). Backen är bara nån dryg mil, men den biter i fint som vanligt, även om man inte valt värsta alternativet. 

På toppen var det sol, och väl uppe går det betydligt fortare ned, och så landar man galant i Edolo. Där brukar vi äta lunch, men eftersom det hotats med regn, fortsatte vi pronto.

Från Edolo är det knappt sex mil hem, och även de brukar köras på rätt bra i, eftersom det lutar svagt nedåt i princip hela vägen. Nu var det dock gruvlig motvind, men det gick undan ändå tack vare Mats och Johan. Så lunch blev i Lovere, och vips var resan slut. Eller, vi har även ätit en trevlig middag, och grabbarna har tvättat och skruvat ned sina cyklar inför avfärd imorrn. Jag däremot hänger kvar här en vecka till, vi får se vart kosan ska bära. Just nu har det ösregnat, så jag tar dagarna som de kommer. 

God natt! 

Dagens tur: länk

Halvvägs uppför Mortirolo, alltid lika vackert

Jag tog så få bilder idag att även
en nästan likadan får vara med..

Dags för nedfärd!

Om bara pulsen hunnit ned. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar