tisdag 13 juni 2023

Croce Domini och cykellös

Nu blir det bakdatering för det här var i söndags, och nu är det tisdag. Anledning till avbrottet var att jag faktiskt blev av med min cykel efter söndagens tur, och efter det hade jag helt enkelt inte lust att skriva nåt mer. Eller med nånting faktiskt. 

Det var ju synd, för dagen hade bjudit väldigt många sköna vyer och bra humör men få saker kan ta bort glädjen så effektivt som att nån jävel snor saker ifrån en. Men för att inte ge den händelsen mer luft så tänker jag foka på cyklingen nu. För den var ju bra, överlag. Det var väntat med regn men man blir ändå så onöjd när det kommer. Och blöt, och kall. 

Till Breno var det rena propagandacyklingen, lätt medvind och sol. Medvinden är bra, för det lutar nån grad uppåt hela vägen. I Breno såg jag fram emot en kaffe men det var tji, för det var stängt som bara den. Så klättringen fick börja utan sin shot, bara att hoppas på nästa ställe. 

Men i byn var det lika stängt, söndagar är verkligen hopplösa här, så bara att fortsätta uppåt och hoppas att NÅT skulle vara öppet, annars blir det faktiskt besvärligt, det är en lång backe och det var varmt.

På ”hundstället” (för de hade valpar där en gång) var det äntligen öppet och bra läge att stanna, precis då kom en rejäl skur. Kaffe, fylla flaskor och torka upp innan resten av stigningen togs an. Hela vägen upp var det torrt, men hotande moln prydde kulisserna. 

Väl uppe togs en bild, en kaffe och en u-sväng, och nu började det bli uppenbart att det skulle bli blött. Nån kilometer innan hundstället kom skyfallet, så det var bara att hoppa in under ett träd, och vänta. På hundstället igen tog jag in dubbla kaffe, och väntade igen. Trots att regnet slutat blev det en iskall grisfärd utför och fokus var BARA på att det var varmt där nere. För det hade väderappen sagt. Det funkade, och några mil hemifrån fick jag skala av alla extraplagg och kom hem varm. Konstigt. 

Sen skulle jag tvätta cykeln och det var då tjuven var framme, vips var den borta och trots att grannarna hjälpte till att leta med bil hjälpte inget. Så en fin tur men en skitavslutning. Där och då var jag på väg att boka om flyget och dra hem snarast men nu sitter jag ändå här så nåt måste ju ha hänt. 



Finfint en bit ovanför Breno.
Dock utan kaffe..

Mycket moln men jag fokar på blå fläcken
 på toppen

Inte titta åt sidan..

Här är man glad! Bara några
km kvar, och se så fint!

Sound of Music hills 

Bara en liten galleria kvar..

..så är man uppe! Jag var glad, 
faktiskt.

Mycket vacker utfärd väntar

Fast nu var det ingen lek längre.
Regnmolnen hann ikapp. 

Men nästan nere igen såpass
drägligt att det kunde åsnefotas 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar