onsdag 14 juni 2023

2400 hm för en Euro

Va? 

Jo, när jag var på Vivione sist så strejkade deras kortdragare, vilket iofs verkar vara mer regel än undantag på denna avlägsna bergstopp, men därmed kunde jag inte betala för mig fullt ut, och då var kaffe och dricka redan upphällt. En Euro saknades. 

Så jag bad om ursäkt, de sa att det var ok iom omständigheterna men att jag kunde betala igen nästa gång, med ett snett leende. Vilket jag svarade att jag kanske skulle, snart! Man kan ju inte lova, för vädret är helt väsentligt på 1800+ meters höjd. 

Och idag eftersom prognosen var god var det dags att försöka, och vartefter färden gick, blev det klart att de skulle få tillbaka sin slant. Kändes mycket bra!

Sen visade det sig att det var helt annan personal än sist, och min italienska lämnar en hel del att önska, men till slut fattade de vad jag försökte säga och skrattade gott och la på en euro på notan. Puh. Karman återställd. 

Sen blev det samma väg tillbaka, ned för Vivione åtminstone - jag hade faktiskt lust att köra hem HELT samma väg dvs även över Presolana igen, men då sa ena knät stopp och eftersom jag är så klok.. så fortsatte färden utför till Darfo Boario Terme, varifrån det är i princip platt hela vägen hem. 

Idag har jag kommit betydligt bättre överens med min lilla lånecykel, mest för att jag hade bättre brallor kanske, men eftersom den ska lämnas tillbaka snart tittade jag in i cykelbutiken och slog till på en begagnad  sak som jag spanade in sist. Så den ska hämtas imorrn och åka med hem, även om jag inte hinner köra på den här nåt. Den får följa med på nästa äventyr. Vad det nu blir. 

Imorrn är i alla fall den här resans sista cykeldag, just nu ösregnar det men imorrn ser det ut att bli grillfest. Så vi får se vad som blir, jag ska fråga knäna.

God natt! 


Dagen började på mataffären, 
de här vill jag ta med hem! Allihop!

Idag var Piccolo Museo öppet igen! 
Fin kaffekopp! Sitter ute trots att jag
fryser.. Vaktar cykel. 

Utför Presolana: ”mina” åsnor med utsikt!

Testade köra genom Schilpario idag,
istället för nedanför som det brukar bli.

Här under stod jag o tryckte sist
i ösregnet. Hoppades slippa idag!

Den här har varit med förr.. här 
är den igen!

Dessa rara damer ser ut att
ha det bra!

Snart uppe, sagolikt snyggt sista biten.

Vägen till himlen?

Strategisk placering. Jag ser baklyktan
i spegelbilden..

Fö samma fina kopp som imorse!
Fast mindre. Doppio macchiato blir 
olika varje gång. Skumt.

Ingen alphydda är komplett utan 
lite cykelutklipp på väggarna.

Dagens överlevnadstips inför kall utfärd
med blöta kläder - pappershanddukar
närmast huden. Glöm inte dricksa!

Hem samma väg som jag kom. Dåligt med 
solbadare idag. Och sol. 

Utför. Vivione innehar lätt en topp fem placering
på jobbigt- kontra Totally worth it-skalan.

Jag säger tumme upp.

Såhär såg det dock ut nu där jag
nyss var. Skynda hem! 

..till en ny chipssmak! Mums!
Tumme upp för den med. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar