fredag 9 juni 2023

Presolana, Vivione, bök

Och bök är tyvärr ingen tjusig topp då utan gammalt hederligt bök bara. 


Idag var min första dag solokvist, grabbarna lämnade efter frukost och plötsligt ska man alltså tänka själv. 


För att inte tänka bort hela förmiddagen beslutade jag mig för en känd gammal favorit, Presolana och Vivione. Förutsatt att vädret skulle tillåta då, det fanns diverse skurar i prognosen, men den här turen kan avslutas efter första toppen, så det fick bli som det blev.

Dessutom ska det visst bli en del regn framöver så vem vet, detta kanske var bästa chansen.


Det blev en lång dag, det kom regn på vägen upp mot Vivione och det blev en del tvekan, vända, fortsätta, vända?.. Stannade under ett tak och lät det värsta gå över, kollade prognosen för byarna framåt och bakåt.. det blev till slut framåt men inte utan en rejäl rotblöta. 

Hursomhelst fick jag min runda, det var tom sol på toppen av Vivione och nedfärden blev riktigt kul, det ångade på vägarna som nåt slags spa men visst hade jag föredragit torrt. 


Väl nere för Vivione kom bakslaget i form av en punka, jag som varit så glad och börjat tänka på middag, i brist på lunch. Nåja punka är ju snabbt fixat, om det inte vore för att även däcket fått sig en törn, och därtill att nya slangen hade typ en millimeter för kort ventil för just detta hjul. Så det var bara att laga slangen och byta tillbaka, lappade även insidan av däcket och tyckte jag varit så duktig, men det kändes skitkonstigt när jag rullade iväg, så av med allt igen, pillade ut lite glas eller nåt ur däcket och krångel krångel. Senare kom jag på att det förstås var lagningslapparna som gjort färden ojämn, men resultatet blev att jag körde rätt försiktigt de första två milen av de fyra-ish som var kvar. När jag lagom bestämt mig för att lagningarna skulle hålla kom trafikstockningen istället - redan före Breno var det stopp, och sen kö resten. Så över två mil av avgaser och trångt, tydligen hade det hänt nån olycka, trist för alla parter alltså. 


Nu har jag äntligen fått mat, tvättat cykel, bytt däck och slang så allt är klart för en ny dag. Mitt i middagstillverkningen tyckte dock tvättmaskinen att det var kul att hälla ut sig på golvet istället, så där blev det nytt fokus, av med spisen och fram med mopp, handdukar och vad som fanns. Suck. 


Kanske lite lättare imorgon? Måste hitta nya lagningslappar åtminstone, de verkar ju gå åt..

Ciao


Dagens tur: länk, ca 12 mil, 2400 hm.


Hej då! Avfärd för övriga.

Jag fick en smakstart mot Presolana

Men de där regnmolnen..
Äh jag tittar åt ett annat håll.

Uppe! På Presolana är allt sig likt.
Fortfarande inte renoverat. 

Jag ger tumme upp

Officiella skylten att man kommit rätt

Utför är slående snyggt

Hm, dumma moln bara

Imponerande lummigt och bergigt

Kolla va

In i skogen! Upp mot Vivione
är det skogsväg som gäller

Det hade regnat rätt ordentligt på
vägen upp, men här börjar det ljusna!

Bilden avslöjar dock att jag inte var helt
övertygad, det hade åskat en del med

Men! Sol på toppen!

Så snyggt bara


Hm, envetna moln. Men, skylt!

Fantastiskt. Ett lock över dalen.
Sen började allt jävlas, då blev det inga fler bilder.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar