fredag 27 september 2013

Lago di Iseo - sjön runt

Idag blir det en kort rapport för ikväll ska vi ut och käka middag på byn, efter en guidad visning av densamma - som faktiskt kommer börja snart, men jag kör en snabbis. 

Lite segt att cykla med pizza i magen, men fin utsikt!
Vattenstopp nedanför Zone
Nya vägen som öppnat runt sjön - fin!
Idag var alltså lilla mellandagen, då man har en chans att återhämta klätterbenen. Så vi körde runt sjön, söderut, och det var alltså första gången på ganska precis tre år som det gick, eftersom en liten men viktig del varit avstängd. 

Men nu var det öppet och efter ett pizzastopp i Iseo tog vi andra halvan av turen som är sju mil varvet runt. 

Den nyöppnade vägen var kanon – inte tillåten för biltrafik, och sceniskt belägen precis längs med sjön. Fint som snus. 

Trots den rätt korta och nätta turen klämde vi in ett glasstopp i Pisogne och där valde några sedan att ta en liten klätterbacke just for the hell of it. Själv vallade jag hem dem som fått nog och ville spara benen för morgondagens tur, och sen tog jag en egen liten bonussväng upp till Bossico, vilket innebär 6 km lättsam klättring när man väl tagit sig upp för den ännu lättsammare stigningen dit. 

Jag passade även på att titta runt lite i staden nu när jag kunde irra runt helt utan betänkligheter och det var lite kul även om det inte fanns så mycket att se. Smala gator, ett par nunnor, nåt fik utöver stället vi testade i juni… tja, det var väl det! 

Sen var det dags att rulla hemåt, men bara för att jag kunde så åkte jag hem genom Sovere och tittade lite mer på den staden också, men sen var det raka spåret hem och hopp in i duschen och nu skålas det redan i lokal spumanti så det här får räcka som dagsrapport. 

Ikväll blir det finmiddag och imorrn blir det fincykling. Hoppas väderprognosen håller!


Glasspaus i Pisogne

Utsikt på väg mot Bossico, över Sovere

Proffsknäppisar finns i Bossico

och "svenskt originalknäcke" i butiken i Sovere!
Från stadsvandringen. Iseo-sjön i bakgrund och vår
lokale guide Gigi till vänster

Den nyrestaurerade promenaden längs sjön

I den medeltida delen av stan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar